achtergrond

Kindermassage op school

Waarom massage bij kinderen:

Aanraken is een eerste levensbehoefte. In deze drukke tijd is het vaak niet mogelijk om een rustmoment te vinden om aan deze (bewuste) aanraking te voldoen. Het verschil tussen vroeger en nu is daarin ook heel duidelijk terug te vinden.

Vroeger Nu
De huizen waren klein en koudHuizen zijn groter en verwarmd
De gezinnen waren groot Kleinere gezinnen
Langer zoogtijd/ borstvoeding Minder borstvoeding
Broertjes/zusjes droegen elkaarWeinig lichamelijk contact
Meerderen gezinsleden sliepen in één bedEigen kamer en bed


Kindermassage is voor ALLE kinderen, op ALLE scholen, OOK voor unieke kinderen. In het verleden is gebleken dat juist voor Unieke kinderen (als kinderen met: een lichamelijke of geestelijke beperking, ADHD, ADD, Asperge, Autisme, PDD NOS, Nieuwetijdskinderen e.d.) massage een doeltreffende manier is om ondersteuning te bieden.

Effecten van kindermassage kunnen zijn:

  • Minder stress
  • Afname van spierspanning
  • Een verbeterd slaappatroon
  • Een beter concentratievermogen
  • Gemakkelijker oogcontact maken
  • Minder agressief gedrag
  • Het vergroten van zelfvertrouwen
  • Soms actiever gedrag
  • Minder afkeer voor aanraking

Waarom masseren op school?

Enkele citaten die de spijker op de kop slaan.

“Kinderen die elkaar masseren, die slaan elkaar niet”
“Door oefeningen met lichaamscontacten ontstaan vriendschappen”
“Er is maar één baas over je eigen lichaam en dat ben jezelf”
“Kinderen met “huidhonger” zijn kwetsbaar voor misbruik”

Maar ook:

  • Beter zelfvertrouwen voor (unieke) kinderen
  • Leren aangeven van grenzen
  • Werken aan verbondenheid (niet pesten, elkaars grenzen respecteren)
  • Afnemen van stress in de klas waardoor kinderen minder “agressief” zijn
  • Betere leer resultaten

Wat kan de school verwachten:

  • Per school, per klas wordt er bekeken wat er wel en niet geschikt is voor de groep. In goed overleg met de betreffende leerkracht(en) wordt er een 6 wekelijks programma opgesteld.
  • Dit houd in dat er 1 keer per week een sessie word gegeven van 3 kwartier tot een uur. Ook hierin wordt met de leerkracht besproken wat geschikt is voor de groep.
  • De ouders van de kinderen worden door middel van een informatieavond/middag op de hoogte gebracht van de manier van werken en krijgen uitgebreide informatie over massage en massage bij kinderen
  • De tekst voor de brief voor deze informatiebijeenkomst wordt aangeleverd
  • Voordat de sessies starten krijgen de ouders nog de gelegenheid om aan te geven dat hun kind hier niet aan mee mag doen door middel van een brief. Ook deze brief wordt aangeleverd. Kinderen die niet mogen masseren, nemen wel deel aan de sessie, maar op een aangepaste manier.
  • 5 weken worden de sessies gegeven door mij met de aanwezigheid van de leerkracht. In week 6 mag de leerkracht de sessie zelf verzorgen, hierbij krijgt hij natuurlijk ondersteuning van mij
  • Tijdens de sessies wordt er gebruik gemaakt van materialen van mijn praktijk. Sommige kunnen door de school worden overgenomen. Voor het gebruik van sommige materialen vraag ik een kleine bijdrage (bv knuffelsteentjes, materialen voor de sensorybottles)
  • Een reader met informatie blijft achter bij de betreffende groep en leerkracht zodat de sessies eventueel voort gezet kunnen worden
  • En natuurlijk blijf ik altijd beschikbaar voor vragen of een eventuele bijscholingsdag.

Indien gewenst kan er eerst een workshop gegeven worden aan de leerkrachten. Ook ontzettend leuk en leerzaam als teambuilding.

Wilt u informatie of een vrijblijvend informatiegesprek? Neem contact op via het contactformulier, mail of telefoon voor meer informatie.

watermerk